Konto walutowe niewątpliwie bywa ciekawym rozwiązaniem dla osób handlujących z podmiotami zagranicznymi. Bywa także ciekawą opcją dla osób często podróżujących, które mogą w ten sposób gromadzić środki w walutach obcych po niższych kursach zakupu i płacić za granicą be konieczności drogich przewalutowań. Czy jednak konto walutowe to dobre rozwiązanie na komornika? Zaraz to wyjaśnimy.
Konto w EURO, dolarze, funcie – czy jest bezpieczne od zajęć komorniczych?
Konta walutowe w różnych walutach świata – głównie Euro, dolarze amerykańskim, funcie brytyjskim czy franku szwajcarskim – nie jest bardziej bezpieczne niż każde inne konto bankowe. Oczywiście mowa jest o koncie w banku prowadzonym w Polsce.
Zgodnie z art. 889 zn. 1 kodeksu postępowania cywilnego komornik może dokonać zajęcia konta walutowego. Jeśli zobowiązanie do spłaty wyrażone jest w złotych polskich – co jest raczej standardem – wówczas bank przekazuje komornikowi należność w walucie polskiej, przeliczając kwotę według kursu NBP w dniu przekazania środków komornikowi. Wyjątkiem jest sytuacja, w której tytuł wykonawczy obejmuje świadczenie pieniężne podlegające spełnieniu wyłącznie w walucie obcej, w której prowadzony jest rachunek bankowy.
Komornik z Polski a konto walutowe za granicą.
Jeśli konto znajduje się w placówce poza granicami kraju, np. w Anglii, Niemczech czy Norwegii, to wówczas polski komornik nie ma prawa do wglądu w takie konta. Konto zagraniczne wolne jest od polskiego komornika. Nie jest on uprawniony do egzekucji komorniczej z kont zagranicznych.
Pamiętaj jednak, że jeśli pracujesz dla firmy polskiej za granicą i pobierasz wynagrodzenie w walucie zagranicznej sytuacja wygląda inaczej. W takiej sytuacji Twoim pracodawcą jest firma polska. Jeśli komornik wystąpi do ZUS o stwierdzenie, czy jesteś osobą zatrudnioną w polskiej firmie to Twoje wynagrodzenie może być zajęte u źródła, czyli w Polsce. Jeśli tak się zdarzy, to wtedy pracodawca będzie pomniejszał Twoją wypłatę i przesyłał Ci na konto mniejsze kwoty.

Skontaktuj się z nami:
- Zadzwoń: 530 333 130 (kliknij w numer)
- Napisz: kontakt@eurolege.pl
- Wyślij zgłoszenie: anty-dlug.pl/zgloszenie