W przestrzeni cyberoszustw mamy do czynienia obecnie z wieloma metodami jakimi posługują się przestępcy. Jedną z nich jest tytułowe oszustwo na BLIK. Czym jest oszustwo na BLIK, jak może wyglądać, co zrobić kiedy padniemy jego ofiarą i gdzie zgłosić tego rodzaju proceder? O tym wszystkim dowiesz się po krótkiej lekturze poniższego materiału.
UWAGA! Twoje konto bankowe padło ofiarą internetowych oszustów? A może wyłudzili oni kredyt lub pożyczkę na Twoje dane? Nie martw się. W większości spraw możliwe jest podejmowanie aktywnych działań zmierzających do pozytywnego załatwienia sprawy. W Kancelarii EUROLEGE (właściciel seriwsu) zajmujemy się tego rodzaju sprawami zawodowo. Więcej informacji na końcu artykułu.
Spis treści:
Jak wygląd i na czym polega oszustwo na BLIK?
Oszustwo na BLIK jest nietypowym aczkolwiek często spotykaną w praktyce metodą cyberoszustwa. Dlaczego nietypową? Z tego względu, że oszustwo na BLIK co do zasady nie występuje samodzielnie, ale współwystępuje z innymi, podstawowymi typami oszustw internetowych. Zazwyczaj oszustwo na BLIK pełni rolę ostatniego ogniwa. Poniżej przytoczymy kilka z nich.
Oszustwo na BLIK a oszustwo na portalach społecznościowych, np. Facebooku.
Oszuści internetowi bardzo często dokonują oszustwa na BLIK poprzez wykorzystanie portali społecznościowych znajomych ofiar przestępstwa. Polega to na tym, że cyberoszuści włamują się na konto w mediach społecznościowych znajomego swojej ofiary i proszą w ich imieniu o drobną pożyczkę. Zwykle kilkaset złotych. Cały proceder sprawia wrażenie bardzo naturalnego i zwykle nie wskazuje na jakiś podstęp. Przykładowo oszuści proszą o podanie kodu BLIK w sytuacji, gdzie znajomy ofiary miał zapomnieć portfela z domu, a jest obecnie na zakupach i chce za nie zapłacić. Warto w takiej chwili wykonać telefon do znajomego i upewnić się, że faktycznie to on nas prosi o przysługę. Niestety, ale w większości przypadków oszuści tak manipulują swoją ofiarą, że te zazwyczaj podaje istotne dane do tego, aby doszło do oszustwa na BLIK.
W tym przypadku oszustwo na BLIK jest wyłącznie pewnym, ale bardzo znaczącym etapem całego procesu oszustwa na Facebooku.
Oszustwo na BLIK a oszustwo na pracownika banku.
Klasycznym modelem działania cyberprzestępców jest mieszkanie oszustwa na pracownika banku z oszustwem na BLIK. W tego rodzaju metodzie do ofiary dzwoni rzekomy pracownik banku. Zazwyczaj informując, że na koncie ofiary oszustwa dokonywane są podejrzane ruchy, w tym wypłaty środków albo próba zaciągnięcia pożyczki lub kredytu. Kiedy oszust wyczuje, że ofiara się boi przystępuje do dalszych czynności. Nakłania ofiarę oszustwa do tego, aby jak najszybciej wypłaciła ona środki z konta bankowego i dokonała wpłaty w najbliższym wpłatomacie za pomocą kodów BLIK. Przesyłane przez ofiarę środki nie trafiają jednak na rzekomo utworzone w tym celu konto techniczne, ale na rachunek oszustów.
Oszustwo na BLIK a oszustwo na paczkę i portal ogłoszeniowy, np. OLX, Vinted itp.
Kolejna sprawa to oszustwo na BLIK łączone z oszustwem na paczkę lub portal ogłoszeniowy. W tego rodzaju cyberoszustwach dochodzi do podawania kodów BLIK oszustom jako autoryzacja dla przelewów przychodzących na konto ofiary oszustwa. Dochodzi w tym przypadku do fikcyjnych zakupów przez oszustów internetowych, którzy wysyłają swoim ofiarom fałszywe strony internetowe banków albo firm kurierskich. Niczego nieświadoma ofiara przestępstwa podaje oszustom informacje, które ostatecznie mogą posłużyć do wykradzenia środków zgromadzonych na koncie bankowym albo do zaciągnięcia kredytu lub pożyczki na ich dane.
Padłem ofiarą oszustwa na BLIK. Co mam zrobić?
Kiedy jest już za późno i padłeś ofiara oszustwa na BLIK to nie załamuj rąk i nie poddawaj się. Na to właśnie liczą oszuści internetowi i bank, w którym masz założone konto. Dlaczego mówimy o banku? Dlatego, że to jego obowiązkiem w przypadku cyberoszustwa jest przywrócenie salda utraconych środków sprzed dokonania przestępstwa. Wynika to wprost w przepisów prawa. Jednak zanim dojdziemy do sedna sprawy warto odnotować jakie czynności należy wykonać, aby ubiegać się o zwrot skradzionych pieniędzy z konta bankowego albo unieważnić kredyt lub pożyczkę.
– ZGŁOŚ SPRAWĘ ORGANOM ŚCIGANIA
Pierwsza sprawa to zgłoszenie przestępstwa na policję albo prokuraturę. W większości spraw nie dochodzi do wykrycia sprawcy, ale jest to czynności obowiązkowa jaką należy wykonać przed wdrożeniem procedury odzyskiwania pieniędzy. Znalezienie sprawcy nie ma dla sprawy w tym przypadku żadnego znaczenia.
– ZŁÓŻ REKLAMACJĘ BANKOWĄ
Jak już uporasz się ze złożeniem zawiadomienia o możliwości popełnienia oszustwa na Twoją szkodę to nie czekaj długo i złóż reklamację bankową. Najlepiej zrobić to pisemnie w oddziale Twojego banku, który prowadzi rachunek, z którego zniknęły środki. Z naszych obserwacji wynika, że zdecydowana większość reklamacji bankowych rozpatrywana jest negatywnie. Nie martw się. Nie ma to żadnego wpływu na procesu odzyskiwania pieniędzy. Jest to standardowa procedura jaką należy przebyć.
– UZYSKAJ RAPORT BIK
Ostatnia kwestia to uzyskanie raportu BIK. Warto go mieć, ponieważ umożliwia wcześniejsze wykrycie działań oszustów. Chodzi oczywiście o zaciągnięcie przez oszustów zobowiązań na konto ofiary.
Bank odmówił zwrotu pieniędzy po oszustwie na BLIK. Co dalej?
Jak już wspomnieliśmy wyżej banki notorycznie odmawiają uwzględniania reklamacji. Konsekwencją takiego zachowania jest konieczność złożenia przeciwko bankowi pozwu do sądu o zapłatę. W przypadku kradzieży pieniędzy z konta bankowego będzie to pozew o zapłatę. Jeśli zaś chodzi o wyłudzenie kredytu lub pożyczki na dane ofiary oszustów to wówczas trzeba złożyć do sądu pozew o stwierdzenie nieistnienia albo nieważności danej umowy. O tym jaki ma to być konkretnie pozew zawsze każdorazowo decyduje prawnik zajmujący się tego rodzaju sprawami. W Kancelarii Anty – Dług będzie to specjalista od spraw cyberbezpieczeństwa.
Na pewno nie warto się poddawać i walczyć o swoje. Banki z natury rzeczy nastawione są na zysk i odmowa uwzględnienia reklamacji jest pewnego rodzaju przyjętą strategią. Z tego tez względu koniecznie trzeba analizować sprawę wieloaspektowa, ale mając na uwadze politykę banków w całej Polsce.
Warto w tym miejscu odnotować, że po stronie oszukanych konsumentów stoją nie tylko sądy, ale też Prezes UOKiK oraz Rzecznik Finansowy, którzy w swoich opiniach niekorzystnie wypowiadają się o praktykach banków, które nie chcą zwracać pieniędzy samodzielnie, bez inicjowania spraw sądowych.
Oszustwo na BLIK. Kto mi pomoże?
W Kancelarii EUROLEGE (właściciel serwisu) od dłuższego czasu zajmujemy się pomocą osobom pokrzywdzonym cyberprzestępstwami. Wiemy jak wygląda oszustwo internetowe i z jakimi problemami spotykają się osoby, które zostały nim dotknięte. Dlatego posiadamy w naszej ofercie pomoc osobom oszukanym w sieci. W szczególności tym, które straciły pieniądze i na które zostały zaciągnięte zobowiązania finansowe w wyniku działań przestępnych.
Wyżej wskazaliśmy, że nie jest istotne czy sprawca oszustwa na BLIK został złapany czy też nie. W obu przypadkach jesteśmy w stanie podejmować działania zmierzające do uzyskania wyniku zadowalającego dla naszych Klientów.
Poprzez wiele lat naszej działalności pomogliśmy setkom osób wyjść na finansowa prostą. Pomagaliśmy w postępowaniach sądowych z bankami, chwilówkami czy firmami windykacyjnymi przed sądami w całej Polsce. Działamy zdalnie, w związku z czym dostęp do prawnika o wysokiej specjalizacji jest obecnie bardzo łatwy. Wystarczy telefon albo inne urządzenie podłączone do Internetu. Nie musisz nawet wychodzić z domu czy pracy, aby uzyskać pomoc prawną. To ogromne udogodnienie. Daje oszczędność czasu, ale też pieniędzy, ponieważ ceny usług w Kancelarii EUROLEGE (właściciel seriwsu) są ustalane na niskich poziomach względem stawek proponowanych w stacjonarnych kancelariach prawnych.
UWAGA! Wstępna analiza prawna jest u nas całkowicie bezpłatna i do niczego nie zobowiązuje. W jej ramach uzyskujesz darmową analizę dokumentów i poradę prawnika – specjalisty.
Potrzebujesz pomocy prawnej? Zadzwoń do nas lub napisz jeszcze dzisiaj. Możesz również wysłać do nas zgłoszenie przez formularz kontaktowy. Zadzwonimy do Ciebie najpóźniej kolejnego dnia roboczego i ustalimy jak możemy Ci pomóc.